Saturday, 29 October 2011

KEUTAMAAN BELAJAR DAN MENGAJAR AL-QURAN


Keutamaan belajar dan mengajar al-Qur’an


عَنْ عثمان رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلّم قال:
خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ اْلقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ.
(رواه البخاري والترمذي)
Dari Utsman r.a, dari Rasulullah saw bersabda:
”Sebaik-baik kalian adalah orang yang belajar al-Qur’an dan mengajarkannya”.
(HR. al-Bukhari dan al-Tirmizi)
Pesan terkandung:
·         Syarat menjadi Muslim terbaik adalah dengan belajar al-Qur’an dan mengajarkannya.
·         Ilmu pertama kali yang harus dikaji seorang muslim adalah al-Qur’an.
·         Belajar dan mengajar adalah kewajiban setiap orang Islam, baik formal atau non formal.

Sumber: Seri Hadis Rasulullah Untuk Anak 4, DR. Ahmad Lutfi Fathullah, MA
_________________________
Hadis Shahih, diriwayatkan oleh al-Bukhari (hadis no. 4639); dan diriwayatkan pula oleh al-Tirmizi (hadis no. 2832)

Friday, 28 October 2011

PESAN-PESAN KH. DACHLAN SALIM ZARKASYI

* dialek bahasa indonesia
Penulis Metode Qiraati

NAWAITU DAN VISI MISI QIRAATI
Qiraati bukan hasil fikiran manusia, Qiraati bukan karangan saya, Qiraati adalah inayah dan hidayah minallah.
Saya duduk, saya kelihatan tulisan. Jadi kalau ditanya, “mengapa pelajaran ikhfa di jilid 4, sedangkan idhar di jilid 6,?” jawabannya, “Tidak tahu, saya tidak ikut ngarang.”Saya tidak jual buku, saya ingin anak-anak nanti ngajinya benar. Kalau saya jual buku, buat apa repot repot membentuk Kooordinator, titipkan saja ke toko-toko buku, selesai. Saya tidak pingin yang pakai Qiraati banyak. Saya pingin anak yang ngaji pakai Qiraati, ngajinya benar.
Qiraati tidak disebar-sebarkan, saya tidak pernah menyebarkan Qiraati. Qiraati menyebar minallah.

METODOLOGI
Kegagalan mengajar tempo dulu sebabnya ialah, terlalu toleransi pada anak-anak. Pelajaran belum bisa dan anaknya minta tambah, ditambah. Satu halaman, dua halaman belum masalah, setelah halaman 15 pelajaran tidak bisa diteruskan dan disuruh kembali ke halaman pertama, tidak mau. Akhirnya, karena merasa tidak berhasil, ngajinya pindah.
Insya Allah setelah TK al-Quran berdiri, dua tahun sudah hataman. Di sini (Semarang) santri 90, setelah 2 tahun, khatam 20 santri ( + 20 %). Tidak ada murid yang bodoh. Kalau ada yang bodoh, paling dalam 100 ada 1 atau 2 murid saja.
Kalau ada guru yang mengatakan, “Murid saya bodoh-bodoh.” “Apa bukan gurunya,” tanya beliau. Dan kalau ada anak yang bodoh seperti itu, maka cara yang tepat ialah gurunya sowan ke rumah orang tuanya agar orang tuanya sabar. Qiraati tidak ke mana-mana tetapi ada di mana-mana. Semua yang lulus tashih boleh mengajarkan Qiraati (yang belum lulus tashih walaupun teman atau saudara tidak boleh mengajar Qiraati).

UJIAN SANTRI, KHATAMAN, DAN IMTIHAN
Khatam Qiraati jilid 6 adalah khatam Tingkat Persiapan, insya Allah sudah bisa baca al Quran dengan tartil (belum khatam). Kalau dulu santri ngaji sampai با لناس dikhatami, sekarang di TK al Quran sampai dengan با لناس baca al Qurannya diulangi الم lagi, belum dikhatami sampai gharib dan ilmu tajwid khatam.
Khatam TK al Quran, khatam al Qurannya bisa 2 kali, 3 kali, atau sampai 5 kali. Khataman ini adalah khataman untuk pendidikan, dan ini lebih cocok (karena model tadarus ini lebih efektif dibandingkan dengan model tallqi). Saya diundang khataman di Kudus, bacaan gharibnya bagus tapi baca al Qurannya tidak tartil.
Baca ان طهرا gharibnya benar, tapi an tha “salah” tidak dengung. Saya sampaikan kepada Kepala TK al Qurannya bahwa, “anak-anak belum boleh dikhatami, masih jilid 3.”Khataman jangan diganti dengan wisuda Khataman tidak harus meriah (mewah), pernah di sini (Semarang), khataman cukup dengan mengeluarkan minuman the dan kantong plastik, sedangkan isinya dari (sumbangan) wali murid.
Kalau akan mengadakan khataman, wali murid yang dikahtami diajak rapat, mau khataman di gedung atau di sini (TPQ), terserah wali murid.

KRITIK DAN SARAN KH. DAHLAN SALIM ZARKASYI
Saya tidak pernah dengar guru al Quran mengatakan, “al hamdulillah saya telah dijadikan Allah sebagai guru al Quran, padahal, خيركم من تعلم القرأن و علمهBerapa nilai pahala خيركم ?
- Yang sering saya dengarkan guru mengeluhkan santrinya dan pengurusnya, (orang bersyukur tidak suka mengeluh).
- Guru al Quran harus sering tadarus al Quran.
- Guru al Quran harus ikhlas.
Saya kira tidak ada guru al Quran yang ingin cari sesuatu (nafkah dalam mengajar al Quran).
Kalau ada orang memberi sesuatu pada kita, maka cepat-cepat doakan semoga rizkinya barokah.- Guru al Quran supaya hati-hati dalam mengajarkan al Quran.

PESAN-PESAN LAIN
- Guru ngaji harus sabar dan ikhlas
- Guru ngaji harus sering tahajjud
- Guru ngaji harus sering tadarus al Quran
- Qiraati tidak boleh dinyok-nyoke (ditawar-tawarkan).
- Qiraati hanya diberikan kepada yang mau, jangan diberikan kepada yang tidak mau.

Waktu itu Bunyamin bertanya maksudnya.

“Mereka yang mau adalah yang mau mengikuti aturan main yang telah saya tetapkan. Mereka yang tidak mau adalah mereka yang tidak mengikuti aturan mainnya, walaupun mereka telah memakai Qiraati cukup lama,” jawab Ayah.

SEJARAH RINGKAS QIRAATI

Sejarah Ringkas Qiraati

Kaedah qiraati disusun oleh Almarhum Ustaz Haji Dahlan Salim Zarkasyi di Semarang Indonesia sekitar tahun 1963. Beliau adalah anak tempatan yang mendapat pendidikan awal di sebuah pusat pengajian pesantren di daerah semarang Indonesia. Dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang sederhana dan beliau mempunyai cita-cita yang amat tinggi dalam usaha mendidik bermula dengan masyarakat kampungnya sendiri, sehinggalah beliau menjadi seorang guru Al-Quran yang disegani lagi dihormati di sekitar jawa timur. Dengan ketokohan dan kewarakan yang dimiliki oleh beliau terkenal dan ramai di kalangan anak-anak mendapat pendidikan Al-Quran dengan beliau di rumahnya pada ketika itu, hinggakan ratusan anak anak yang berjaya.
Pada ketika itulah Pak Dahlan mengarang buku qiraati yang pada ketika itu mempunyai 10 jilid, pada awal tahun 70-an. Buku qiraati dipraktiskan dan mula disebarkan di sekitar kampung-kampung di surau dan masjid masjid di daerah semarang.
Pada tahun 1980 ia mula tersebar luas di luar daerah semarang terutama di sekitar bandar Yogjakarta orang yang pertama pada masa itu menggunakan kaedah ini di luar semarang adalah Alfadil  Ustaz Hj Asad Ahumam pengarang buku iqra',merupakan juga anak murid Pak Dahlan.
Pada tahun 1986 tadika Al-Quran Qiraati mula ditubuhkan di semarang dinamakan ROUDHATUL QURAN ianya dibimbing sendiri oleh ustaz Pak Dahlan. Pada tahu1989 buku ghorib musykilat istilah indonesia atau buku osmani malaysia mula disusun. Pada 1991 mula diadakan method pengajaran Al-Quran Qiraati bersepadu dan diadakan ujian tashih untuk guru-guru yang layak mengajar.
Pada mei 1991 sistem qiraati mula diperkenalkan di Malaysia oleh Ustaz Masruh Ahmad. Pada 23-24 oktober 1994 diadakan majlis silaturahim di Indonesia pertamakalinya menjemput wakil qiraati dari Malaysia. Pada tahun ini juga Persatuan Qiraati Malaysia ditubuhkan oleh beberapa penggerak pada masa itu diketuai oleh Ustaz Masruh Ahmad turut dihadiri oleh Prof Dato' Dr Harun Din Alhafiz yang dilantik sebagai penasihat Qiraati malaysia.
Pada tahun 1995 penubuhan persatuan qiraati kedah yang sekarang ini didaftarkan atas nama Persatuan Qiraati Zon Utara.

KAEDAH PENGAJARAN MENGIKUT METHOD QIRAATI

APA ITU QIRAATI?

Qiraati merupakan satu kaedah praktis bersepadu membaca Al-Quran berasaskan kaedah Othmani yang mempunyai 5 jilid buku sesuai untuk kanak-kanak dan 3 jilid yang dikhususkan untuk dewasa.
Kaedah bacaan Qiraati ini merupakan kaedah alternatif yang popular di kalangan masyarakat muslim Malaysia khususnya dan sungguh berkesan diajarkan kepada anak-anak yang baru mempelajari Al-Quran dalam memastikan tahap penguasaan anak-anak dalam membaca Al-Quran lebih sempurna dan lancar.

Tenaga-tenaga pengajar Qiraati dikehendaki mempunyai kelayakan dan bertepatan dengan garis panduan yang ditetapkan daripada panel penilai Qiraati Malaysia,ujian tashih tajwid dan osmani terlebih dahulu sebelum mereka diberi kebenaran mengajar menggunakan kaedah ini.
Pengenalan awal qiraati sistem baca terus mengunakan konsep, lihat-kenal-baca jilid1-5. Terdapat 2 kaedah pengajaran; iaitu secara klasikal dan individu. Terdapat sessi bacaan Al-Quran secara individu/tadarus/tajwid/gharib muskilat osmani /hafalan surah pilihan/hafalan doa harian, zikir selepas solat /penulisan jawi.

Disamping itu pelajar juga diajar cara praktikal solat apabila semua pelajar dikehendaki solat magrib dan isyak setiap hari dikelas, ini dapat melatih pelajar supaya biasa dengan solat fardhu dan melatih mereka cara bacaan dalam solat serta zikir selepas solat.

HAFALAN DOA
Terdapat beberapa doa-doa asas yang diajar oleh pengajar-pengajar kami yang bertauliah. Antaranya:
-Doa penerang hati
-Doa sebelum tidur
-Doa bangun dari tidur
-Doa masuk tandas
-Doa keluar tandas
-Doa sebelum makan
-Doa selepas makan
-Doa memakai pakaian
-Doa masuk rumah
-Doa keluar rumah
-Doa masuk masjid
-Doa beristinja'
-Doa kedua ibu bapa
-Doa sebelum belajar
-Doa selepas belajar
-Doa menaiki kenderaan
-Doa kebahagiaan dunia akhirat
-Doa selepas mendengar azan/iqamah
-Doa selepas sembahyang waktu

SURAH-SURAH HAFAZAN
Ayat-ayat Lazim (Surah Ad-Duha sehingga An-Nas) Pelajar juga dibimbing untuk menghafaz surah Yasin / surah As-Sajdah / Surah Al-mulk

PENCARIAN USTAZAH PILIHAN TPA QIRAATI AS-SYAKIRIN

Assalamualaikum...

Kepada sesiapa yang berminat bagi menyumbangkan ilmu dalam "MEMBINA GENERASI AL-QURAN", saya mempelawa kepada semua muslimah untuk mengisi kekosongan jawatan sebagai tenaga pengajar di Pusat Qiraati As-Syakirin. Tenaga pengajar mestilah memiliki syarat-syarat seperti berikut :

1. Mahir dalam bacaan Al Quran.
2. Mestilah berumur dalam 20 tahun keatas.
3. Sabar dalam mengajar.
4. Perwatakan yang baik.
5. Senang bekerja sama dan semangat berpasukan.

Diharap bagi yang berminat, bolehlah menghubungi saya Ust. Hj. Mohd Hafiz Bin Azam di talian 0192189184 atau datang terus ke TPA Qiraati As-Syakirin.

Thursday, 27 October 2011

ORGANISASI TPA QIRAATI AS-SYAKIRN

PENASIHAT                           : Ustaz Ahmad Yusuf Ilyas

PENYELIA/PENGELOLA       : Ustaz Hj. Mohd Hafiz Bin Azam

SETIAUSAHA/BENDAHARI  : Puan Zurina Binti Hashim

TENAGA PENGAJAR            :


  1. Ustaz Hj. Mohd Hafiz Bin Azam - Kelas Al Quran dan  Buku Qiraati 2
  2. Ustazah Norhayati                      - Kelas Buku Qiraati 1

Tuesday, 25 October 2011

Sejarah Penubuhan

Ditubuhkan pada Ogos 2010. Pusat Qiraati As-Syakirin ini diberi nama bersempena dengan nama anaknya yang sulong iaitu Iman Syakirin Bin Mohd Hafiz yang mana beliau adalah pelajar generasi yang pertama  sejak penubuhan pusat qiraati ini. Pada mulanya beroperasi sebagai rumah biasa dan dijadikan kelas mengaji biasa sahaja, tetapi berbekalkan semangat dan azam yang kuat pengelola untuk menjadikan sebagai tempat membina generasi Al Quran, pengelola menghadiri kursus Pengajar Qiraati yang dianjurkan oleh Pusat Qiraati Zon Utara selama 3 hari di Taman Siswa Jitra. Alhamdulillah dengan azam dan kesabaran yang kuat pengelola telah pun berjaya mendapat pengiktirafan mengajar menggunakan kaedah Qiraati. Walaupun dengan berbagai ujian yang telah dijalankan oleh pihak Qiraati zon utara. Syukur kepada Allah dari seramai 100 lebih peserta dan hanya lebih kurang 50 sahaja peserta lulus ujian tashih Al Quraan bagi melayakkan menjadi tenaga pengajar pusat Qiraati...Allahhuakbar...
4 September 2011 jumlah pelajar bertambah kepada 10 orang  dan pusat Qiraati As-Syakirin telah pun didaftarkan dibawah Persatuan Qiraati Zon Utara. Insyallah TPA Qiraati ini berharap dengan izin Allah dapat dilimpahkan lagi rezeki dan ramai pelajar mengikuti kelas di pusat ini selaras dengan motto " MEMBINA GENERASI AL QURAN"..

TPA Qiraati As-Syakirin


Kepada :  Semua Ibu Bapa Pelajar / Waris

Assalamualaikum....
Alhamdulillah dengan rasa syukur pada Allah s.w.t  dengan limpah kurnianya TPA Qiraati As-Syakirin dapat beroperasi pada 4 September 2011 secara rasminya. Ucapan terima kasih tidak terhingga kepada ahli keluarga  dan para ibu bapa kerana memberikan kepercayaan penuh kepada pihak TPA Qiraati As-Syakirin dalam mendidik anak-anak tuan/puan  selaras dengan motto TPA Qiraati As-Syakirin iaitu MEMBINA GENERASI AL- QURAN insyallah. Sukacita dimaklumkan bahawa TPA Qiraati As-Syakirin sekarang ini  telah pun mempunyai pelajar seramai 10 orang , sehubungan itu pihak pengurusan ingin menyatakan prosidur pengurusan dan kadar bayaran di TPA Qiraati As-Syakirin.

1. Pendaftaran Kelas         - menggunakan borang pendaftaran yang dikeluarkan oleh pihak
                                               pengurusan TPA Qiraati As-Syakirin. Semua pelajar wajib mengisi 
                                               borang yang diberikan untuk rekod pihak pengurusan.
2. Kadar Bayaran  
               
Pendaftaran                                                                       = RM 25.00
(untuk pelajar daftar bermula bulan September dan seterusnya sahaja)

Yuran Bulanan                                                                   = RM 25.00

1 set buku Qiraati ( Qiraati 1 hingga Qiraati 5 )                  = RM 15.00

1 buku Qiraati (berasingan)                                                = RM  3.50

Buku rekod / prestasi                                                         = RM  1.50

Buku Hafalan  / Doa dan Surah                                          = RM  3.00
*( untuk pelajar buku 4 / 5 dan Al-Quran sahaja)              


Buku Tajwid
Buku Qhorib / Muskilat / Rahsia Al-Quran                  
Buku Uthmani   / Rahsia Al-Quran                       -         Untuk pelajar Al- Quran sahaja.


* Kepada pelajar yang menggunakan Buku Iqra saya menggalakkan kepada pelajar tersebut supaya
   bertukar kepada buku Qiraati bagi memudahkan pembelajaran kaedah Qiraati.

3.  Waktu pengajian :

HARI                     :  AHAD HINGGA RABU
MASA                   : 8.00 malam  hingga 9.15 malam

* Kelas bercuti pada hari Khamis, Jumaat dan Sabtu serta hari-hari Kelepasan Am


Sekian Terima kasih,
Yang Benar,

(MOHD HAFIZ BIN AZAM)
Penyelaras TPA Qiraati As-Syakirin