Friday 28 October 2011

SEJARAH RINGKAS QIRAATI

Sejarah Ringkas Qiraati

Kaedah qiraati disusun oleh Almarhum Ustaz Haji Dahlan Salim Zarkasyi di Semarang Indonesia sekitar tahun 1963. Beliau adalah anak tempatan yang mendapat pendidikan awal di sebuah pusat pengajian pesantren di daerah semarang Indonesia. Dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang sederhana dan beliau mempunyai cita-cita yang amat tinggi dalam usaha mendidik bermula dengan masyarakat kampungnya sendiri, sehinggalah beliau menjadi seorang guru Al-Quran yang disegani lagi dihormati di sekitar jawa timur. Dengan ketokohan dan kewarakan yang dimiliki oleh beliau terkenal dan ramai di kalangan anak-anak mendapat pendidikan Al-Quran dengan beliau di rumahnya pada ketika itu, hinggakan ratusan anak anak yang berjaya.
Pada ketika itulah Pak Dahlan mengarang buku qiraati yang pada ketika itu mempunyai 10 jilid, pada awal tahun 70-an. Buku qiraati dipraktiskan dan mula disebarkan di sekitar kampung-kampung di surau dan masjid masjid di daerah semarang.
Pada tahun 1980 ia mula tersebar luas di luar daerah semarang terutama di sekitar bandar Yogjakarta orang yang pertama pada masa itu menggunakan kaedah ini di luar semarang adalah Alfadil  Ustaz Hj Asad Ahumam pengarang buku iqra',merupakan juga anak murid Pak Dahlan.
Pada tahun 1986 tadika Al-Quran Qiraati mula ditubuhkan di semarang dinamakan ROUDHATUL QURAN ianya dibimbing sendiri oleh ustaz Pak Dahlan. Pada tahu1989 buku ghorib musykilat istilah indonesia atau buku osmani malaysia mula disusun. Pada 1991 mula diadakan method pengajaran Al-Quran Qiraati bersepadu dan diadakan ujian tashih untuk guru-guru yang layak mengajar.
Pada mei 1991 sistem qiraati mula diperkenalkan di Malaysia oleh Ustaz Masruh Ahmad. Pada 23-24 oktober 1994 diadakan majlis silaturahim di Indonesia pertamakalinya menjemput wakil qiraati dari Malaysia. Pada tahun ini juga Persatuan Qiraati Malaysia ditubuhkan oleh beberapa penggerak pada masa itu diketuai oleh Ustaz Masruh Ahmad turut dihadiri oleh Prof Dato' Dr Harun Din Alhafiz yang dilantik sebagai penasihat Qiraati malaysia.
Pada tahun 1995 penubuhan persatuan qiraati kedah yang sekarang ini didaftarkan atas nama Persatuan Qiraati Zon Utara.

No comments:

Post a Comment